כפרים ועיירות בדרום ספרד

כפרים לבנים, עיירות קסומות ורצועת חוף משגעת, לדרום ספרד היסטוריה מרתקת בערים הגדולות אל מול נופים פראיים בכפרים הלבנים והעיירות הציוריות.
הרגעים החוייתיים מגיעים דוקא מהכפרים הלבנים, מרצועת החוף, מהאתגרים הרגליים ועוד המון שיש לדרום ספרד להציע, האתגר לשלב את כולם עם הערים הגדולות ולבנות מסלול הוא כל כך מאתגר, אז איך בוררים מבין כל כך הרבה אתרים יפים?

המלצות למסלול לדרום ספרד

ראשית, לוקחים בחשבון את מזג האוויר בספרד. מזג האוויר בדרום ספרד חשוב לקביעת אופי הטיול, הקיץ חם (מאוד!), כמעט כמו בישראל. אני טיילתי בספטמבר ורוב ימי הטיול (לא כולם) התאימו לבריכה וים, טיולים ברגל ניסינו כמה שיותר לנתב לשעות הפחות חמות.
לדוגמא בגרנדה בארמון אלהמברה, מצאנו את עצמנו נמלטים בשעות הצהריים למלון וחוזרים בערב להשלים את גני הארמון ומצד שני במלאגה, בבית הדירות שלקחנו שכלל בריכה, כמעט כל ערב בילינו בבריכה, לרגעים שכחתי שאני בספרד ולא בתאילנד.. אך היו גם כמה ערבים קרירים שמזג האוויר פחות התאים לבריכה.
הערים הגדולות שוות 1-3 ימים לכל אחת, לפי תחומי העניין שלכם. נסו לבנות חוויה אחת מכל סוג, לדוגמא נסו להכריע, ארמון אלהמברה בגרנדה או ארמון אלקזאר בסיביליה? לדעתי אגב, אלהמברה. נכון, שניהם מדהימים אך בכל זאת כדאי לחוות עוד חוויות ולא שתיים מאותו סוג.
למלאגה לטעמי שווה להקדיש יום אחד, לגרנדה וסיביליה יותר (2-3 ימים לכל אחת). רונדה היא חובה ושווה לשלב איתה את זהרה דה לה סיירה (תמונות מזהרה כאן בהמשך הכתבה). וכפרים מיוחדים וחופים, להוסיף כמו תבלינים לתבשיל המדהים הזה שנקרא דרום ספרד!
אז כדי לקבל השראה לכפרים, עיירות ומקומות מיוחדים, סיכמתי כאן בכתבה רגעים יפים ומקומות מומלצים מהחוויות שחווינו, חלקם היו מאוד קצרים (כ-3 שעות לדוגמא בזהרה דה לה סיירה) וחלקם יותר. חלק מהכפרים יכולים להיות “על הדרך” במסלול שלכם ולרוב, אין צורך ללון בהם.

זהרה דה לה סיירה -  Zahara de la Sierra

כשמדברים על כפרים לבנים ועיירות בדרום ספרד מתכוונים בדיוק למקומות כאלו. זהרה דה לה סיירה הוא כפר לבן עוצר נשימה ומרשים ביותר. הוא נמצא כחצי שעה מרונדה, כך ששווה לשלב את זהרה עם רונדה.
מרכז הכפר הקטנטן של זהרה הוא  המשעשע ביותר שנתקלתי.. כיאה לכפר קטנטן בגובה מטורף ומרוחק מכל מקום אחר, כל התושבים מכירים אחד את השני וזה ניכר בכל רגע ותקשורת בין מלצר, מוכר בחנות וקשיש שמביט מחלון ביתו ומזהה עוברים ושבים.
כשביקרנו בעיר האירוע המרגש והמסעיר ביותר היה טורניר שחמט לוהט בתצפית המרכזית של הכפר 🙂 רוב התושבים השתתפו בטורניר החל מילדים ועד מבוגרים ומי שלא השתתף צפה ועודד את המתחרים.

טירת Castle of Zahara de la Sierra

הטירה Castle of Zahara de la Sierra של זהרה והאגם עוצרי נשימה, במשך כל הדרך מעלה הנוף מתגלה ומדהים יותר עד שמגיעים למעלה.

הדרך לזהרה

הדרך לזהרה לא פשוטה, כמו רונדה, להיערך לעלייה תלולה מאוד בכביש צר ודו סיטרי. שווה לתכנן את הטיול לרונדה ולשלב עם זהרה, לקחת בחשבון נסיעה מאתגרת עד למעלה (מוטב לא ביום גשום) אבל לצד נופים כאלו יפים הנסיעה היא תענוג צרוף!
ההמלצה שלי: שלבו את רונדה וזהרה ליום טיול אחד מלא, ללא לינה. נסו לצאת מעיר גדולה סמוכה לא יותר משעה וחצי נסיעה עד לרונדה. קחו בחשבון שהמסלול יהיה עמוס כי גם הדרך מרונדה לזהרה תלולה וארוכה. הקדישו יותר זמן לרונדה מאשר לזהרה.

גוואדיקס - Guadix

לגור במערה חצובה בגבעות

כמה קסום, בקרבת גרנדה כשעה נסיעה, בתוך גבעות חצוב לו כפר קטן וקסום. הכפר שקט מאוד וחם מאוד בו בקיץ, והאותנטיות שבו שובה לב. הגענו לזמן קצר בכפר, ועלינו לתצפית היפה על הנוף הזה, שהוא כ”כ עצום למרות שהכפר קטן!
הסתובבנו עם הרכב ומצחיק לראות פתאום מתוך גבעה שחצוב בה בית כביסה תלוייה..הם באמת גרים ככה לא מדובר באשלייה תיירותית 🙂 כדי להיווכח סופית נכנסו לבקר תושב הכפר ממש ליד התצפית כדי להתרשם מהבית שלו, התקבלנו בחביבות רבה ובתקשורת מועטה אך מוצלחת נפרדנו ממנו לשלום.
המלצה שלי: שלבו את גוואדיקס ביום נוף שיש לכם באזור גרנדה (שאינו כלול ב 1-2 ימים שיוקדשו רק לגרנדה עצמה אלא כתוספת). קחו בחשבון חום כבד בצהרי היום. העיירה שקטה מאוד ומספיקות שעה-שעתיים למצות אותה. הכריעו בין גוואדיקס לבין כפרים אחרים בדרום ספרד שגם הם חצובים בסלע, מבחינת מי מצריך פחות מאמץ מבחינת הגעה, בכדי למקסים את הטיול שלכם.

אסטפונה - Estepona

אסטפונה היא עיר קטנטנה בפרובינציה של מלאגה, באזור של מרבלה (קוסטה דל סול), אזור מלא בחופים ובתי המלון. אסטפונה עצמה אולי אינה חובה במסלול של דרום ספרד אבל בהחלט יכולה להיות מקום נוח ללינה במחירים סבירים ובאווירה מקומית ממש מקסימה!
העיר קטנה, בכל רחוב סדרת עציצים צבעונית בצבע אחר, בתי הקפה מלאים והעיר ממש מקסימה,  מעבר לכך היא ממוקמת היטב כדי לסייע למטיילים להגיע למקומות סמוכים.
המלצה שלי: אסטפונה (ובכלל, כל האזור של מרבלה) ממוקמת ממש טוב ובמרחק סביר גם ממלאגה, גם מגיברלטר וגם מרונדה. לא חובה להגיע אליה במיוחד אך שווה לשקול אותה לצורך לינה כדי למזער מעבר בין בתי מלון, במשך לינה של כמה לילות אפשר להספיק כמה וכמה ייעדים סמוכים.

פוארטו בנוס - Puerto Banús

אומרים שכל חוויה בטיול נכנסת לספר הזכרונות חו”ל שלנו..אז הנה אחת מוזרה במיוחד..הגענו אל פוארטו בנוס בלי ידע מקדים על האזור וקצת הופתענו..תיכננו להגיע אל חוף ים וטיילת קייצית, אבל אז הבנו שפוארטו באנוס קצת אחרת 🙂
בטיילת נתקלנו במחירים של 5 אירו לקפה (במקום 1 בממוצע) ומחירי החנייה גם הם הפתיעו לרעה.. 15 אירו לשעת חנייה תמימה אחת 🙂 במקום 5 בממוצע שאנחנו מכירים לכ- 3 שעות בד”כ ברחבי ספרד ופורטוגל. בעצם הבנו שהגענו לסוג של לאס וגאס 🙂 מכוניות פאר ויאכטות פרטיות ומעטרות את המעגן מנקר העיניים, מותגי יוקרה מתנוססים בכל מקום, אוקיי אמרנו לעצמנו, כל חוויה הכי בסופו של דבר עוד זכרון משעשע לספר הזכרונות שלנו 🙂
אבל אז החוויה קצת השתנתה. בעודנו מחפשים מקום לשבת בו לקפה בטיילת, הבחנו שכמעט ליד כל חנות יש שוטרים שעומדים ומשגיחים, בהתחלה חשבנו שזה מקרי אך כנראה שלא. ככל שהמשכנו ללכת בטיילת והאזור הרגשנו יותר ויותר כאילו שאנחנו בפאתי שיקאגו, בכל מקום שוטרים עומדים ומשגיחים על העוברים ושבים.
השיא היה דוקא בחוף הים שם הבחנו בשוטר שרץ לפתע בריצה מהירה אחר מוכר מזכרות שנכנס לשטח הקרוב לחוף כדי למכור את התיקים שלו לרובצים בים.. מה שכנראה אסור לו.
זו היתה חוויה לא נעימה לראות. השוטר משך בכח את מוכר התיקים בחזרה לרחוב, יצאתי עם תחושה באמת הזויה מהמקום הזה ולא בטוח שאני ממליץ בכלל לבקר בו. אני חושב שזה המקום היחיד בדרום ספרד שבו לא היתה לי תחושת ביטחון וזה גם שיקול שחשוב לי לשתף עבורכם לצורך בניית המסלול שלכם לדרום ספרד.
בסופו של דבר זה נגמר בשחייה כיפית בים ואח”כ אחלה קפה מול המעגן, וכל זאת כמובן, בליווי הנוכחות המשטרתית על הקפה שלי, לגמתי מעט באי נוחות אבל היה טעים 🙂
המלצה שלי: לחובבי מותגי יוקרה בלבד, אם לא אז לוותר.

הרזורטים של קוסטה דל סול - Costa del Sol

קוסטה דל סול היא רצועת החוף היפיפייה והארוכה של דרום ספרד ומאפשרת את החלק “בטן גב” בטיול בדרום ספרד, למעשה רצועת החוף הזו כוללת את אסטפונה ופוארטו בנוס שהוזכרו בראשית הכתבה. יש הרבה ערים ועיירות ברצועת החוף, אנחנו בחרנו באיזור Benahavís שהוא למעשה נכלל באזור של אסטפונה “רבתי” על גבול אל פראיסו, הזכרתי במעלה הכתבה את אסטפונה העיר שהיא מקסימה גם, אך האזור הזה מבודד ממש, כל רזורט או בית דירות רחוק מאוד מהשני ומבודד וכולם בגדול קרובים לחופים.
זכינו ללון לא פחות מ 12 לילות בבית הדירות המהמם הזה- קישור למלון, והיה פשוט מושלם! כל האזור הוא פשוט מעצמת רזורטים ענקית, ירוקה ופסטורלית.. אז כן, אין פה בעצם אטרקציה תיירותית להסתובב בה, יש כאן לטעמי את החוויה המשלימה של הטיול האינטנסיבי בדרום ספרד…
מ נ ו ח ה ! לשם זה נועד האזור והוא ממש מדהים בלמלא את המטרה שלו..!
לקחנו דירה פשוט מהממת שלשמחתינו גם מקבלת כלבים! עם בריכה מדהימה מדהימה מדהימה! כל בוקר פתחנו בבריכה הזו..בית הדירות לא עמוס באורחים, שקט, הבריכה כמעט פרטית נעימה ונקייה והדירה מושלמת ויש בה הכל! כל הנופים צולמו מהמרפסת שלנו, ממנה שלחנו את הרחפן קצת למעלה לתעד את היופי הזה 🙂
חוף פפס ביץ’ – PEPE´S BEACH CHIRINGUITO היה 5 דקות  ממלון הדירות שלנו, כל רצועת החופים די דומה ולא כ”כ משנה איפה שוהים, לטעמנו המיקום המנצח הוא אזור אסטפונה! לגבי החופים עצמם, להגיד שהם היפים ביותר שראיתי או הצלולים ביותר? לא! אבל טוב שיש במסגרת טיול בדרום ספרד את החלקים האלו בטיול שמשלימים לטעמי את החוויה כולה, בין אתגרים רגליים וטיפוסים על טירות לחזור בערב לבית דירות עם בריכה במזג אוויר חם ונפלא זה מושלם.

כרמונה - Carmona

לפעמים כל מה שצריך זה קצת מזל או מקריות, כדי לקבל חוויה קצת אחרת, זו שלא חשבת עליה ואולי גם לא רצית כמוה, זו שתפתיע אותך ותוציא אותך משבילי המוכר והידוע..כרמונה.
כפרים בדרום ספרד
חיפושי מלון איכותי וזול הובילו אותנו ביד המקרה לכרמונה לשלושה לילות והאמת שהמטרה היתה בכלל להוזיל עלויות יקרות של לינה בסביליה..
מצאנו מלון שנראה ממש תמורה מעולה למחיר, מלון 5 כוכבים עם בריכה, סנוקר, מיקום טוב בתוך הכפר הקטנטן ממש במרכזו (עד כמה שכבר אפשר להיות רחוק מהמרכז כאשר הכפר כ”כ קטן..עדיין, מיקום מקסים). כבר הפנמתי שכרמונה תהיה בעצם בסיס טיולים ולא מקום שיש מה להתפעל או לחוות בו..טעיתי!
מלון בכרמונה, דרום ספרד
הגענו לכרמונה ומייד התפעלנו מהכפר היפייפה שנגלה לעינינו.
בערב יצאנו לאכול ארוחת ערב בעיר העתיקה וגילינו להפתעתנו שהכפר הפיצפון הזה כיכר מרכזית, מעוטרת באורות מנצנצים, אנשים ממלאים את המסעדות עד לאפס מקום, אכלנו טאפאסים טעימים במחירים מצחיקים ונהנינו מזמרים ששרו ברקע בכיכר המרכזית בספרדית וגם באנגלית.
טאפאסים בדרום ספרד
ואז הגיעה החוויה האותנטית שאותה לא צפינו, לפתע בדרכנו חזרה למלון אנחנו רואים נחיל עצום של אנשים, מתופפים, תהלוכה שלמה אל תוך כנסייה, לאחר בירור עם מקומיים הבנו שזה טקס מקומי נוצרי מיוחד, סוג של טקס הודייה, המוני נגנים, כמרים נזירות ועוד, כולם התקבצו לטקס והסתובבו סביב הכנסיה המקומית עד שנכנסו לתוכה תוך נגינה של הנגנים הרבים, חוויה מקומית מאוד אותנטית ומעניינת שזכינו לחוות, לרגעים אפילו קצת מצמררת האמת, אבל זה באמת טקס שלא רואים כל יום. יום מלא חוויות בכפר אותנטי שהצלחנו להתחבר אליו, הזוי מעניין ומפתיע, החלק הכי לא מתוכנן בטיול לדרום ספרד, חביב מקסים וקצת מוציא מהמסלול הידוע של הערים הגדולות והכפרים המוכרים והידועים!
ורגע משעשע עם המלון המקסים שהיינו בו..ביום השני יצאנו מכרמונה לטייל בסיביליה וחזרנו ב 24:00 בלילה וניסינו לחזור למלון שלנו, גילינו לפתע שמרכז העיר סגור הרמטית, מחסומים, רחובות צרים עם סימני שפשוף של דלתות המכוניות על הקירות, בקיצור – בלתי אפשרי לחזור למלון, הוויז התחרפן לגמרי והבנו שעם רכב לא זה יקרה..לא מצליחים להגיע עם רכב למלון..חנינו במרחק חצי ק”מ והגענו ברגל בחזרה למלון.
כפרים ועיירות בדרום ספרד
אבל הרגע המצחיק הגיע דוקא כשהגענו לדלת המלון וגילינו ש..הוא סגור. לא כ”כ נעים לראות מלון סגור בחצות, אחרי חיפושים קדחתניים אחרי פתרון ולחיצה על פעמון שלא פועל ולא באמת קורא למישהו, גילינו שבתוך הדלת יש ריבוע כזה של חצי דלת שהיא בעצם חלק מהדלת הגדולה, ואת החלק הקטן דוחפים, ונכנסים לבד! לובי ריק מאנשים בקבלה, כניסה עצמית למלון 🙂 וכך הצלחנו בשעה טובה להגיע לחדר, הזוי. למחרת נחנו במלון, סנוקר, בריכה, גלידה בעיר העתיקה ומייד בחזרה למזגן להסתתר מהחום לסייסטה, מתחברים למנהגים הספרדיים.. השהות בכרמונה היתה גם זולה גם חוייתית גם עם הרבה תמורה למחיר במלון המקסים שלנו והכי חשוב חוויתי ומיוחד, לצאת מהערים הגדולות זה ממש מבורך בטיול כזה של דרום ספרד!
המלצה שלי: ממליץ בחום לבקר בכרמונה היפה במסגרת ביקור בסיביליה, אם יש לפחות 1-2 ימים לסיביליה עצמה, שעות בודדות מספיקות לביקור, נסיעה כחצי שעה מסיביליה.

You Might Also Like...

2 Comments

אביבה
    23 בנובמבר 2019 at 11:46 AM

היי
    האם יתאים לטייל בחודש אפריל
    ואיפה כדאי לנחות מישראל, בברצלונה או מדריד??
    או מקום אחר??

admin
    23 בנובמבר 2019 at 3:46 PM

היי, אני חושב שבהחלט יתאים. הפרמטר היחיד שאולי לא ימוצה במלואו הוא האפשרות לשחות בחופי קוסטה דל סול, אני לא משוכנע שהמים יהיו נעימים באפריל. אבל מכל היבט אחר, עיירות כפרים ארמונות וכל היופי שיש לדרום ספרד להציע בהחלט כן. בנוסף יהיה גם הפרמטר הנפלא של פריחה באביב, נשמע לי שיכול להוסיף המון לטיול. אולי זו אפילו טובה יותר מאשר התקופה שאני הייתי בה (סוף אוגוסט עד סוף ספטמבר) שהיה חם מאוד ובחלק מהימים נאלצנו לברוח למלון עד שירד החום…
    לגבי נחיתה בספרד שאלה מצויינת, לטעמי האישי כדאי לקחת טיסה ישירה למלאגה. הבעיה היחידה שהטיסות הללו מאוד יקרות, אבל גם מדריד זה יעד לא ממש זול. בנוסף, דרום ספרד זה טיול עם הרבה נהיגה מעיר לעיר, העליות לכפרים או לרונדה יכולות לקחת שעה שלמה (רק עליות) ולכן התוספת הזו של מדריד לטעמי מיותרת ושווה לשמור את מדריד (וטולדו) לפעם אחרת ולהתמקד ולהרוויח כמה שיותר מהאזור של מלאגה. אולי אפשר למצוא טיסות קונקשן זולות למלאגה. כנ”ל לגבי ברצלונה שרחוקה אף יותר מאשר מדריד.