גרנדה

גרנדה היא עיר גדולה באוטונומיה של אנדלוסיה בדרום ספרד. המבנים המוסלמיים, העיר העתיקה והתוססת והנופים הנשקפים הפכו את העיר למוקד תיירות מרכזי בספרד ובאירופה בכלל.
הגענו לעיר גרנדה בפתיחת הטיול שלנו, שלושה שבועות בדרום ספרד בעיקר בכדי לבקר בארמון אלהמברה המפורסם אך גרנדה עצמה התבררה כעיר מדהימה שיש לה אין סוף דברים להציע. שלושה ימים לא הספיקו ונשארנו עם טעם של עוד. שוקקת חיים, מיוחדת, מעוטרת בגוונים אוריינטלים, מלאה הסיטוריה ופשוט עוצמתית.
אז היכן כדאי ללון בעיר העצומה הזו? איך נערכים לביקור בארמון אלהמברה והיכן תמצאו את הנוף הכי יפה בעיר? סיכמתי חוויות וטיפים כאן בכתבה.

רובע Albaicin, תצפית Mirador de San Nicolás

ביום הראשון ביקרנו בתצפית Mirador San Nicolás שבה ראינו את ארמון אלהמברה במבט פנורמי. אל מול נוף מושלם, סעדנו במסעדה יוקרתית בשם Estrellas de San Nicolás. מבחר המסעדות בתצפית עצום, מומלץ לשוטט קצת באזור ולאתר את הזוית הכי יפה לטעמכם ובנוסף למצוא מסעדה לא עמוסה (אתגר לא פשוט בגרנדה המתויירת).
ממש בצמוד לתצפית סן ניקולס, תמצאו את המסגד היפייפה Mezquita Mayor de Granada שהוא גם פינה שקטה לתיירים חובבי צילום שם תצליחו ככל הנראה לצלם ברוגע את התמונה המושלמת.
אני ממליץ להגיע לפני השקיעה כדי לחוות את היופי העוצמתי של גרנדה מהתצפית הזו. אנחנו הגענו ונשארנו שלוש שעות כולל דמדומים שקיעה ועד לרגע הדלקת האורות של הארמון, חוויה נפלאה מול נוף עוצר נשימה.
בתצפית סן ניקולס מצאנו חוץ מהנוף גם אווירה שמחה לצד דוכני האומנים, הנה יוטיוב קצר להמחשת האווירה.

העיר העתיקה

העיר העתיקה של גרנדה גדולה מעניינת ומגוונת. יש את החלק של הטיילת שנקרא  Paseo de los Tristes, כ 15 דקות הליכה נפלאה מקצה לקצה. החוויה היתה נפלאה גם לפני השקיעה וגם בלילה עם העיצובים והעיטורים שניצנצו להם מכל עבר, מהחנויות והמסעדות המיוחדות. כך שבכל שעה שתגיעו תהנו (מומלץ לפני השקיעה אל תוך הערב).
חלק נוסף הוא הרחוב המרכזי Calle Reyes Católicos שמוביל בסוף אל כיכר plaza nueva, לא רחוק משם נמצאת קתדרלת גרנדה. לצד אדריכלות עוצרת נשימה גם הרבה צבעוניות מצאתי בגרנדה.
בעיר העתיקה מצאנו עומס תיירים, ריקודי עם ברחוב המרכזי ואומני רחוב מוכשרים בכל פינה. ממופע פלמנקו חי ברחוב ועד ביצוע של “הללויה” של לאונרד כהן על ידי כנר מקומי שניגן על הגשר מעל התעלה.
רגע משעשע היה מפגש עם רוכל מרוקאי שמציע ב- 1 אירו, לכתוב את השם שלך בערבית! סיפרנו לו על שורשינו המרוקאים והוא סיפר על חבר יהודי שלו בעיר. לאחר שסיימנו להחליף חוויות ולהצליח להסביר לו את השם (“ליגן”?? לא לא..לירן.. בסוף הוא הבין..) בקיצור, מסתבר שככה כותבים “לירן” בערבית!

פסלו של יהודה אבן תיבון - Statue Of Judah ben Saul ibn Tibón

את פסלו של יהודה אבן תיבון, מתרגם ורופא בממלכת ספרד של ימי הביניים, תוכלו למצוא בעיר העתיקה של גרנדה.

ארמון אלהמברה בגרנדה

האטרקציה המרכזית בגרנדה ואחת המפורסמות והמתויירות ביותר בעולם הוא ארמון אלהמברה. ארמון עתיק ומיוחד שמאופיין באדריכלות איסלאמית ומורכב מעשרות חדרים חצרות וגינות לסיור בהם.
סוף סוף הרגע הגדול של הטיול שלנו הגיע, אלהמברה. הגענו לחניון הסמוך, מרחק הליכה מהכניסה ומשם לתור לכניסה לארמון. הגענו חצי שעה לפני השעה שנקבעה לנו (אי אפשר להיכנס לפני כן) ובנתיים קנינו ב 6 אירו את ההסבר הטלפוני (מקבלים מכשיר טלפון ואוזניה) מהדוכן הסמוך.

Alhambra Nazaries Palace

הביקור בארמון הרגיש כמו להלך בתוך אגדה במשך כמה שעות. עיטורים מרהיבים עם כיתובים בשפה הערבית וכל זה אל מול הנופים המרהיבים הנשקפים מהארמון. שוטטנו בין חדר לחדר לצד המוני תיירים. באחד החדרים הבחנתי בכמה צעירות שהתיישבו לרגע על הריצפה ומייד כמה סדרנים הגיעו ובנימוס והקימו אותן. לא יושבים (וגם לא אוכלים) בתחומי הארמון אלא רק מסיירים מקצה לקצה עד שיוצאים לחלק האחרון, חשוב להיערך בהתאם.

חצר האריות בארמון אלהמברה

רגע נפלא מנקודת המבט היהודית הוא חצר 12 האריות של שמואל הנגיד – Semuel ibn Nagrela.
באלהמברה תמצאו המוני תיירים שמצלמים. אחד הדברים שלמדתי במהלך השנים כצלם חובב זה שכדאי לא לצלם את הנוף עצמו אלא דוקא להוסיף מסגרת, אנשים או אותכם לצד הנוף. חפשו את הקשתות, המסגרות, החלונות והרגע הטבעי של התיירים בארמון.
באחד מחדרי הארמון ראינו ארבע צעירות לבושות בשמלות ערב שפשוט נלקחו מקטלוג. האזנתי בעניין ובשקט לאיך הן מצטלמות ומחפשות את התמונה המושלמת מהחוויה שלהן. “שימי את הרגל טיפה קדימה כך שהיא תיראה ארוכה”, זה טיפ שמעתי מאחת הצעירות, תוך שהן מחמיאות אחת לשניה וכל אחת בתורה מתיישבת ליצירת הבוק המושלם על רגע עיטורי החדר.

הגנים של ארמון אלהמברה - Carmen De Los Martires

לפני או אחרי הביקור בארמון תוכלו לבקר גם בגנים. חשוב לציין שביקור בארמון וגם בגנים הוא ביקור ארוך ועמוס מעט ליום אחז וההמלצה היא לחלק את הביקור לשניים. כנראה שלא תצליחו לסיים את אלהמברה על כל גניו, יש כמה כאלה, אנחנו בחרנו את גני Carmen De Los Martires ותראו איזה נוף חיכה לנו במעלה הגן.
בכדי להצליח לשרוד בחום של חודש ספטמבר את הארמון וגם הגנים, יצאנו חזרה למלון לנוח וחזרנו לגנים לפני השקיעה. החום בצהריים בספרד בקיץ כבד וכדאי לקחת את זה בחשבון בארגון הטיול.

טיפים לביקור בארמון אלהמברה

מזג אוויר הוא נדבך חשוב בחוויה, נסו להימנע מהשעות 14:00-17:00, בקיץ.
להשיג כרטיסים זו משימה לא פשוטה! ראו הסבר ב”מידע שימושי” בתחתית הכתבה.
כמה אנקדוטות חשובות:
1.אסור לאכול בתוך הארמון, ברוב האזורים אסור לשבת וכל הארמון והגנים יכולים לקחת בממוצע אם אתם לא מתעכבים יותר מידי כ 4 שעות. יש מסעדות בכניסה לארמון אבל הן עמוסות בטירוף, כמה רעש, תפריט מוזר וגם יקר ולכן ההמלצה שלי לאכול לפני ולהגיע בכיף לביקור.
2.חשוב לדעת שהנסיעה לאלהמברה ברכב לוקחת זמן, ההליכה מהחניון לכניסה לוקחת זמן ולכן הביקור מתארך מעבר לזמן נטו בארמון. אפשר לצאת ולחזור עם הכרטיס אז אפשר לחלק את היום הזה לשניים – כך אנחנו עשינו אגב, ביקרנו בארמון בשעות הבוקר/צהריים ובערב לפני השקיעה ביקרנו בגנים.
3. את גרנדה אפשר להגדיר כקאוס תחבורתי. ישנם רחובות בעיר שהוויז מגדיר אותם כ”פרטיים” שזה אומר שאתם נתקעים ולא יכולים להיכנס אליהם ואז הוא משתגע בדרכו להוציא אתכם חזרה בסמטאות ממש צרות. בנוסף ממש חשוב למי שמתכוון לנהוג בגרנדה, ישנם רחובות שעבור שני צדדים הרמזור יכול להיות ירוק בו זמנית (רכבים ! לא הולכי רגל), ומה שנשאר זה פשוט שאחד הצדדים יתן לשני. אנחנו לקחנו מלון מחוץ למרכז העיר מה שהתברר כהחלטה נכונה, נאלצנו אמנם להיכנס לעיר העתיקה לשני ביקורים אבל כל השאר כבר היו מחוץ למרכז (הארמון, התצפית וכו’) ובכך חסכנו לעצמנו נהיגה רבה במרכז העיר העמוס והצפוף מאוד. ההמלצות למלון בסעיף הבא.

מלון מומלץ בגרנדה

מלון ibis

מלון מרכזי בגרנדה יקנה לכם טיול עירוני, אבל חשוב לדעת שסביר שיקנה גם לא מעט כאב ראש בגלל הקושי בנהיגה (פרטתי מעלה בסעיף טיפים). מהסיבה הזו אנחנו בחרנו במלון Ibis Granada המצויין, אני אוהב את הרשת הזו ויצא לנו ללון בה כבר במספר ערים.
אנחנו הגענו לגרנדה עם הכלבה הקטנה שלנו, בחרנו את מלון איביס שהיה פשוט פנטסטי! קודם כל בריכה מדליקה בגג, כיפית ולא עמוסה. הגענו בתחילת ספטמבר, חם מאוד בגרנדה ובכל שעות היום ניתן להיכנס לבריכה, ממש כיף.
יתרונות המלון: החדרים של המלון מעולים, המיטה ממש ממש נוחה, החדר ענקי ונקי, השירות מקסים, חנייה בסוף הרחוב חינם, לא פחות משלושה סופרמרקטים ממול, נגישות ליציאה נוחה מהעיר בלי הצפיפות של כבישי העיר העתיקה ועדיין, הנסיעה לעיר העתיקה עשר דקות ברכב. הרבה מאוד יתרונות במלון מעולה ובתקציב זול. בקיצור, היה מושלם!
בנוסף אני אוהב את הרשת הזו כי כל דבר מתומחר בנפרד וכך אפשר למעשה להוזיל את המחיר. ארוחת הבוקר, צ’ק אאוט מאוחר (יתרון!), אירוח עם כלב, כל מרכיב כזה הוא בתשלום ולכן המחיר הבסיסי מאוד זול ולא חייבים לייקר אותו אם לא צריך. הצ’ק אאוט המאוחר לדעתי ממש מעולה, מצאתי את עצמי כמה וכמה פעמים משתמש ומוסיף את התשלום הזעום בכדי לנצל עוד כמה שעות מנוחה במלון.
בבוקר בלט לעיניי העמוד הראשי בעיתון של גרנדה, בהתחלה חשבתי שזה עיתון ספורט אבל לא, זה העיתון הראשי של גרנדה ובעמוד הראשי, ספורט. בכל זאת, אנחנו בספרד 🙂

מלון Alhambra Palace

אם אתם מחפשים אופציה יוקרתית ומפנקת למלון או שאתם חוגגים רגע מיוחד שמצדיק מחיר גבוה מהממוצע, שימו לב למלון אלהמברה פאלאס. המלון כולו מעוצב מדהים מבפנים והמיקום? ממש דקה מארמון אלהמברה. בנוסף, המרפסת שלו היא רוף בר מוכר בעיר עם נוף פנורמי. הנוף הוא דוקא לצד השני של העיר ולא לארמון ולכן בעיניי פחות מרשים, אבל עדיין רוף בר נפלא, היינו חייבים לבקר שם והיה כיף ממש (ויקר!).
אלו רק שתי הצעות שלי למיקומים טובים בעיני (כל אחד מסיבות שונות כפי שהסברתי). כאן תוכלו לעיין במלונות בגרנדה או חיפוש ממוקד של מלונות סביב אלהמברה.

בית קפה Viacolon

בית קפה Viacolon, מפורסם ורומנטי וממוקם במרכז העיר. טעמנו צ’ורוס טעים וקפה מעולה. לרגעים הזכיר לי קצת את “קפה ניו יורק” של בודפשט, בקטן (ממש בקטן, אבל מקסים).

לסעוד עם הנוף של אלהמברה

עוד מסעדה עם נוף מדהים בתצפית סן ניקולס, אוכל וקינוחים מעולים –  El Balcón de San Nicolás

מידע שימושי

התניידות בתוך גרנדה

טיול בדרום ספרד הוא לטעמי טיול שמצריך רכב. זה לא שאי אפשר לטייל בגרנדה כעיר אירופאית לטיול ללא רכב, אבל בעיניי זה לא פשוט בכלל ולכן רכב חובה בעייני.
לנוהגים, הכנה נפשית קטנה על נהיגה בגרנדה. תתכוננו לחוויה מרתקת שעלולה להסתיים ברברס ארוך ברחובות ברוחב מטר וחצי שהם גם דו סיטריים. שימו לב שבחלק מהרחובות הרמזורים ירוקים לשני הצדדים, ורכב אחד פשוט צריך לתת זכות קדימה לרכב אחר. הלינה מחוץ לגרנדה היתה נוחה לנו מבחינת חנייה ופחות התמודדות עם מרכז העיר.
תחבורה ציבורית -אוטובוסים לא נכנסים כמובן ברחובות הצרים של גרנדה אבל מיניבוסים כן, ויש לא מעט כאלה. קו 31 לדוגמא מגיע לתצפית סן ניקולס, והמיניבוס מנווט את עצמו בהצלחה ברחובות הכ”כ צרים.
אובר – יש אובר בגרנדה וזו אופציה לא רעה שכן עלות החניונים יקרה, יכול להיות יותר נוח מאשר לחפש חנייה עם רכב.

קניית כרטיסים לאלהמברה

ישנן שלוש אפשרויות לקניית הכרטיסים:
האחת – לרכוש בערך שלושה חודשים מראש, שזה הזמן היחיד שתראו כרטיסים פנויים במחיר הזול שהוא 14 אירו לאדם.
השניה – לעקוב החל משבועיים לפני התאריך המיועד, כל ערב לאחר חצות. הם פותחים כל פעם כרטיסים לתקופה הקרובה, ופשוט צריך לעקוב יום יום עם קצת גמישות בתאריך כי לא ידוע איזה יום ייפתח, אך עשינו ובערך שבוע וחצי לפני מצאנו כרטיסים במחיר המוזל של 14 אירו.
האפשרות האחרונה והכי יקרה היא לקנות את הכרטיס לכל אטרקציות של גרנדה שעולה כ- 40 אירו ואותו תמיד אפשר לקנות, אם מוגבלים בתאריכים זה נוח למרות המחיר.
במסגרת הכרטיס מחליטים על שעה ספציפית להיכנס לארמון עצמו, אך לשאר האטרקציות אין שעת כניסה מוגדרת.
ב-אתר קניית הכרטיסים לארמון אלהמברה, לוחצים על “קנה עכשיו” ב 14 אירו ומתקדמים למסך הבא שם יש תאריכים פנויים. לדוגמא עכשיו (סוף ספטמבר) התאריך הפנוי הקרוב הוא תחילת נובמבר ולמרות זאת כאמור, בחצות ייפתחו לימים הקרובים מספר כרטיסים מוגבל.