איי סיאס – אי אקזוטי בצפון מערב ספרד

איי סיאס (Cies Islands) - חלום אקזוטי בצפון מערב ספרד

איי סיאס הם קבוצת איים השייכים לספרד והם ללא ספק אחד הסודות השמורים ביותר באירופה שישראלים טרם גילו. כשחושבים על איים ליד ספרד או אי בספרד עצמה יוזכרו לרוב האיים הקנריים, אך אני לשמחתי זכיתי להיות מהישראלים הראשונים שביקרו שם אי פעם.
כשחיפשנו טיול מיוחד באזור צפון פורטוגל הצצתי בחשק רב על לחצות את הגבול לספרד, אבל ראיתי במפה רק את העיר ויגו, שעה וחצי צפונית ברכב מפורטו.
מה יש לעשות בעיר ויגו? שאלתי את עצמי. האסוטיאציה הראשונה שעולה לי מהעיר ויגו זה חיים רביבו, ששיחק בקבוצת הכדורגל סלטה ויגו 🙂 בשיטוט בגוגל מפות באזור ויגו לפתע גיליתי קבוצת איים אקזוטיים השייכים לספרד והם רק במרחק 45 דקות הפלגה מויגו!

קצת על איי סיאס

איי סיאס הם קבוצת איים בחבל גליסיה בצפון מערב ספרד, צפונית לפורטוגל, כשעה מהגבול הצפוני של פורטוגל עם ספרד. אל האיים אפשר להפליג מכמה ערים בספרד, מויגו לדוגמא שייט של 45 דקות עד לאיים. ישנם איים נוספים מעניינים באזור (Ons Island, San Simon Island) אך בחרנו באיי סיאס. – cies Island.

מלון ליד איי סיאס

כדי להגיע לאיי סיאס סגרנו לינה בפורטו שממנה נוכל לטיול יום. אנחנו שהינו בדירה מדליקה ומרכזית מרחק דקה הליכה מספריית לבררייה ללו, הספריה המפוארת של פורטו! בדיעבד זה היה המיקום הכי טוב בעיר, מחיר מטורף וזול לדירה נוחה עם מרפסת.. וכך יכולנו לצאת בכיף לטיול יום בספרד ולחזור בערב.
איי סיאס הם לא רק איים אלא גם שמורת טבע. באיים אין כלל מכוניות ואין מלונות.. רק חופים בצבע מדהים אל מול הרים מלאים ירוק.
הגעה לאי לצורך קמפינג מקנה אישור כניסה מיידי אבל אם מגיעים רק לביקור יומי – צריך לקבל אישור רישמי לבקר בהם. האישור ניתן ל-2000 מטיילים מקסימום ביום, המטייל ה- 2001 כבר לא יוכל להיכנס ויצטרך לחפש תאריך אחר.. המקומות מתמלאים ממש במהירות בעונות שיא.
ההגבלה הזו של מקסימום 2000 מבקרים נוצרה כדי לשמר את שמורת הטבע ואת האיים, בדומה להחלטות שנעשו בתאילנד לדוגמא ובעוד מקומות.
אפשר לבקר באיי סיאס בין מאי לספטמבר אבל גם באפריל סביב חג הפסחא יש הפלגות. כמות ההפלגות מצומצמת וכדאי להיערך מראש.

כשהמזל מאיר פנים פעמיים

כשנכנסו להזמין כרטיסים נפלו פנינו, האיים מלאים בכל 2000 המבקרים המורשים להיכנס.
מסתכלים בדיכאון על המחשב ומרעננים את העמוד, אולי משהו ישתנה, אבל מה הסיכוי. לפתע, לא מאמינים למראה עינינו – 1998 מקומות תפוסים, 2 פנויים! התפנו שני מקומות. מייד הגשנו בקשה לאישור, קיבלנו, ורכשנו שני כרטיסים במהירות, נוסעים לאיי סיאס! 🙂
מסתבר, שמי שמגיש בקשה אבל לא קונה כרטיסים בתוך כמה שעות מרגע האישור הבקשה שלו מתבטלת ולכן פתאום התפנו לנו שני מקומות, איזה מזל.
בעודנו מתאוששים גילינו שגם מזג האוויר מחייך אלינו, 30 מעלות באי אחרי כמה ימים גשומים. המזל הפעם, האיר פנים פעמיים.

הנסיעה מפורטו ועד למעגן בעיר ויגו בספרד

הנסיעה לויגו היתה קלה מבחינת נהיגה והנופים מדהימים. בתוך העיר ויגו מצאנו בקניון הסמוך לחנות והגענו בערך שעה לפני השייט כדי להספיק לקבל את הכרטיסים מהמשרד (קצת תורים) ולהספיק להגיע לספינה. אבל האתגר הכי גדול היה דווקא המרוץ נגד הזמן.. בספרד הזמן (נכון לחודש יולי) שעה קדימה מפורטוגל, ולכן תתכננו את הזמן היטב אתם נוסעים שעה קדימה בזמן 🙂 אגב, אין פקקים בצפון פורטוגל גם לא בבוקר, אפשר להירגע 🙂
הגענו למעגן המקסים בעיר ויגו, מסעדות רבות, קניון, ספינות רבות (יש כמה חברות הפלגה לאיי סיאס). ניגשנו למשרד הכרטיסים לקבל את הכרטיסים שלנו ומשם, ממש כמה דקות הליכה עד פתח הספינה.

ההפלגה אל איי סיאס

עלינו על ההפלגה וכעבור 45 דקות הגענו לאיים. הספינה לא היתה כלי התחברה היציב ביותר ששהיתי בו בלשון המעטה, אבל היה נחמד מאוד לטייל בספינה. יש קיוסק קטן ובכריזה הסבירו במהלך השייט על האי, על כך שאסור ללכלך את האי ועל כך שאין באי כלל מיכלי איסוף אשפה. המטיילים מתבקשים לאסוף את האשפה איתם ולהחזיר לעיר ממנה הפליגו אל האי. הספרדים מבקשים גם לא להרעיש באי בכל דרך בגלל רגישות בעלי החיים שמסתובבים בשמורת הטבע.

איי סיאס - הגענו!

מייד כאשר הגענו נגלה לעינינו האי המטורף הזה. המים בצבע טורקיז מטורף סטייל אי קריבי בשילוב נוף הררי וירוק.

אטרקציות באיי סיאס

חוף Praia de Rodas באיי סיאס

החוף הראשון והמרכזי אליו הספינה מגיעה נקרא Praia De Rodas. ממנו אפשר להמשיך לכמה וכמה אטרקציות ברחבי האי. לפני שיצאנו לשיט ראינו אדם שמוכר שמשיות וזה היה נראה לנו קצת מצחיק, אז לא, זה יכל להיות מושלם אם היינו קונים אבל לא קנינו, חם מאוד באיים (גם אם בפורטו או ויגו עצמן קריר) והשמש שורפת, כדאי להצטייד בהתאם. אבל נגיע לעיקר – המים, המים נפלאים ו…קרים! מאוד. מי שטבל בחופי פורטוגל או חבל גליסיה ודאי כבר מתורגל, המים קרים וצריך יום חם במיוחד כדי להצליח ליהנות מהם וגם אז לא בטוח. זה חלק מהעניין וההנאה והחוויה עדיין כיפיים, אך הטמפרטורה של המים נמוכה וחשוב להכניס את זה למערך הצפיות 🙂 תאילנד עם צבעים דומים אך טמפ’ מים קצת אחרת 🙂

חוף Praia De Figueiras באיי סיאס

החוף Praia De Figueiras הוא חוף מדהים במיוחד שנמצא במרחק הליכה קצר מחוף Praia De Rodas בו עוגנות הספינות. החוף זה הוא אולי המדהים ביותר באי אבל יש קץ’ קטן שרצוי מאוד להיערך אליו – מדובר בחוף נודיסטים. כמובן שלא היה שום סיכוי שאני אפספס לשכשך במימי החוף היפה ביותר באי וכמובן לצלם וכאן נתקלתי בבעיה קלה – הנודיסטים הפריעו לי לצלם 🙂 בהתחלה חשבתי שהם יברחו מהמצלמה או יכעסו עליי ויחשבו שאני מצלם אותם. אבל אז הבנתי שאני זה שיברח כנראה ממה שאני רואה..הם לא בורחים וזה גם לא מעניין אותם, הם ממש נהנים מההתחברות לשורשים, לאדמה ולים בצורה הכי בסיסית שאפשר לדמיין. כולי הערצה על האומץ.. לאחר קצת סבלנות פלוס כמה טראומות שכנראה אסחוב איתי עוד זמן מה, הצלחתי להתגבר על ההלם הסביבתי ולהצליח לצלם מחוץ למים וגם מתוך המים ואז פתאום שמתי לב שתוך כדי שאני מתאמץ להשיג את התמונה הכי יפה, כבר התרגלתי למים הקרים בלי ששמתי לב.. זרקתי את המצלמה בחזרה לתיק ופשוט חזרתי למים כדי להנות מהם. אם כבר התרגלתי אליהם, אני לא יוצא מהם ולובש על עצמי מעטה עיניים וירטואלי, מתעלם מכל מה שקורה ופשוט נהנה מאי מדהים!

האתגרים הרגליים בדרך לפיסגה ותצפית על האיים

אם אתם חובבי אתגרים רגליים המסלולים באי הם רעיון לא רע שיעזור לכם להזיע ולהתחמם לפני הכניסה למים הקרים 🙂 יצאנו למסלול הליכה באורך מכובד של שעה ורבע הלוך ושוב, כאשר יש גם מסלולים ארוכים יותר של שעתיים הלוך ושוב וגם מסלול הארוך ביותרת באי – קצת יותר משבעה קילומטרים! יש צבע לכל מסלול (המסלול שלנו כחול – הקצר ביותר). הלכנו, עלינו וטיפסנו, עליות לא חדות מידי, כאשר היערות מכסים את השמש ומקלים קצת על החום, הסימונים קלים וברורים והדרך ממש כיפית, מחכים להגיע לשיא..לפיסגת מסלול.

הפיסגה והתצפית במעלה המסלול האדום

מגיעים לרגע המושלם ..אחרי נסיעה ברכב, הפלגה בספינה, וצעידה ארוכה, הגיע הנוף שבשבילו היה ממש שווה להתאמץ 🙂 השחפים החליטו שהנוף לא מספיק מושלם, והוסיפו את עצמם לרוב התמונות שלי..
איי סיאס בספרד
ירדנו מהתצפית מדהימה ישר בחזרה לים כדי להנות משעות אחרונות בחופים עוצרי הנשימה.

מפליגים מאיי סיאס בחזרה לויגו

לא הרבה שמעו על איי סיאס, לא באירופה ובטח שלא בארץ, מה שכנראה עוזר להם להישאר בנתיים מתחת לדרד ולתת למטיילים בתוליות קריבית בספרד גבול פורטוגל, אני חייב לחזור לשם לעוד מסלולים ולעוד איים באזור, עם התחושה הזו עלינו (אנחנו והאשפה שאספנו כמובן), בחזרה לעיר המנומנמת אך מדליקה – ויגו.

איי סיאס - מידע שימושי

כדי להגיע לאיי סיאס מומלץ ללון בויגו או בפורטו ומשם לצאת לטיול יום. מלונות בעיר פורטו תוכלו למצוא המון, נסו למצוא מלון ליד הנהר, הזינו בחיפוש – Cais de Ribeira. או – ראו את הדירה המהממת שלקחנו בפורטו, דקה הליכה מהליברריה ללו, הספריה המפוארת של פורטו.
האתר בו מקבלים אישור כניסה לאי – https://autorizacionillasatlanticas.xunta.gal/illasr/inicio
האתר לרכישת הכרטיסים להפלגה (צריך לקבל אישור לפני רכישת הכרטיסים אחרת לא ניתן לרכוש) – http://www.turismodevigo.org/pt-pt/praia-de-rodas.
תהליך קבלת האישור ורכישת הכרטיסים להפלגה:
האיים מאוד פופלריים בקיץ במיוחד, עקב הזמינות המוגבלת ל 2000 איש הכרטיסים אליהם במיוחד בסופי שבוע, נחטפים.. כדי לקבל אישור כניסה לאיי סיאס צריך ראשית להיכנס לאתר – https://autorizacionillasatlanticas.xunta.gal/illasr/inicio, למלא את הפרטים ולהגיש בקשה. האישור מתקבל מיידית אך הוא לא סופי, האישור זמני לשעתיים, עד אשר תרכשו כרטיסים לאי דרך אחת החברות. ז”א שאם קיבלתם אישור ולא רכשתם כרטיס בתוך שעתיים, המערכת תזהה זאת, ותבטל את האישור שלכם ומייד תפנה מקומות למטיילים הבאים ולכן הקדישו זמן גם לרישום וקבלת האישור ולאחר מכן, זמן לרכישת הכרטיסים במהירות האפשרית. אם נכנסתם לאתר וכתוב שאין מקומות, נסו לחפש תאריך מספר ימים קדימה ולא בסופי שבוע. אם בכל זאת רציתם תאריך ספציפי וכל המקומות תפוסים, נסו לרענן את העמוד מידי כמה זמן, יכול להיות שמטיילים שלא רכשו הפלגה בזמן, יפנו לכם את המקום כאשר האישורים שלהם יתבטלו.
את שני הדפים (האישור וכרטיס ההפלגה) צריך להדפיס או להציג בפלאפון למשרד הכרטיסים ושם הם ייצרו קוד חדש וידפיסו.
עלויות הכרטיסים להפלגה – 20 אירו לאדם.
מיקום משרד הכרטיסים בעיר ויגו (הסמוך גם למעגן ממנו יוצאת ההפלגה) -כיתבו בגוגל את הכתובת הבאה – Billeteira Mar de Ons – Estación Marítima de Vigo
מיקום איי סיאס בגוגל:
עלויות כביש האגרה בתוך ספרד אל העיר ויגו – 2.7 אירו, התשלום *במטבעות בלבד* במכונה אוטומטית.
שמות חברות השייט בין ויגו לאיי סיאס – באתר התיירות של העיר ויגו יש קישורים לכל החברות המפליגות לאיי סיאס.
התקופה שבה האיים פתוחים – אפריל עד ספטמבר, עיקר העונה – חג הפסחא, יולי ואוגוסט
אינטרנט בספרד למבקרים  מפורטוגל – סים מקומי של פורטוגל לא יעבוד בספרד, אם אתם מגיעים לביקור בקצר, באחת החנויות בקניון מצאנו וואיפי.
יש בבלוג עוד המון מידע על ספרד – סדרת כתבות מפורטת על דרום ספרד – מלאגה, גרנדה, פוסט מפורט על עיירות וכפרים בדרום ספרד ולקינוח על הביקור שלי בגיברלטר השכנה.