גיברלטר

גיברלטר - להרגיש את בריטניה, 2 דקות מספרד!

גיברלטר היא טריטוריה השייכת לממלכה המאוחדת וגובלת יבשתית עם ספרד. הכניסה לשעריה מדרום ספרד, היא בחזקת חו”ל באמצע טיול בחו”ל 🙂
גיברלטר היא שילוב מהפנט בין חופים ונופים נפלאים, מפגש אחד על אחד עם קופים (משוחררים!) וכל זה עם טאצ’ של לונדון, שילוב כ”כ מגוון למקום כ”כ קטן!

לצעוד על המסלול בשדה תעופה - Winston Churchill Avenue

גדולה של הטריטוריה של גיברלטר רק 7 קמ”ר כולל שדה”ת, אבל עקב העדר עומס מטוסים בלשון המעטה, אפשר לחצות רגלית ובביטחה את שדה התעופה שלה, בדרך מדרום ספרד אל מרכז גיברלטר 🙂

ה"מיין סטריט" של גיברלטר

עברנו את דרך ווינסטון צ’רצ’יל, מתקרבים אל המיין סטריט וכבר מרגישים אנגליה בתוך ספרד! הדגלים, חנויות מרקס אנד ספנסר, המבטא הבריטי בוקע מכל עבר, הטלפונים הציבוריים והאוטובוסים האדומים, קפיצה לאנגליה בתוך 2 דקות 🙂
הרחוב המרכזי שוקק במהלך היום ומתרוקן לחלוטין בשעות אחה”צ, לרגעים תרגישו באוקספורד סטריט בלונדון רק עם הרים עצומים ברקע והמון שלטים שיזהירו אתכם לא להאכיל את הקופים..

העלייה לצוק גיברלטר

כדי לעלות לצוק גיברלטר יש מספר דרכים, מתוכן בחרנו ברכבל. מרגע שמגיעים למעלה הצוק כבר חווים את המפגש המרגש הזה, אחד על אחד, בלי מחסומים או כלוב, מפגש לייב לגמרי. אי אפשר להיות ממש מוכנים לזה אבל מתרגלים מהר מאוד 🙂
תכינו כמה שעות הליכה לאטרקציה אולי הכי כיפית שיש באירופה כולה, מפגש עם הקופים. במהלך ההליכה והטיול על צוק גיברלטר תפגשו אותם שוב ושוב, הם פשוט בכל מקום.
מבוגרים או צעירים, אוכלים משהו, מתגרדים, נלחמים טריטוריאלית או מציקים לעובדי בתי הקפה המקומיים שמתקשים להתמודד איתם כך שלא יפריעו לסועדים.
חשוב לדעת: אסור לגעת בקופים או להאכיל אותם ורוב המטיילים בחוויה שלנו שמרו על ההוראות מלבד מכמה חריגות כמו משפחה שהחליטה לבחון האם הקוף יודע “לתת כיף” לילד, אז כן הוא ידע, לילד שלום.
המסלול לאורך הצוק ארוך ויפייפה, והנוף הנשקף נפלא, כשרואים את מרוקו כל כך מקרוב זה קצת עושה חשק לקפוץ. זה לא פשוט כמו שזה נשמע כי צריך ויזה וכד’. גיברלטר היא למעשה קפיצת קטנה לחו”ל לכל מי שנוסע לדרום ספרד ואולי אפילו זה היה הדובדבן שבקצפת הטיול כולו.

מערת הנטיפים - St Michael's Cave

מערת נטיפים מרשימה ביופייה, לא בגדולה אבל בעיצוב הצבעוני והאורות הנגלים בתוכה. ישנן עוד אטרקציות וכניסה למונומנטים שונים במהלך הדרך הכלולים כולם בכרטיס המורחב ביחד עם המערה.

הקשר היהודי בגיברלטר

היחס היהודי-לא יהודי בגיברלטר הוא הגדול ביותר באירופה, אחוזים בודדים מכלל האוכלוסייה הם יהודים. במהלך הירידה מההר ראינו כמה פעמים כיתובים בעברית, תודה בהתחלה ושלום בסוף ואפילו נתקלנו בבית כנסת, אחד מתוך ארבעה כאלו שישנם בגיברלטר (חפשו את מגני דוד במפה), כמו כן ברחובות ראינו הרבה יהודים שומרי מסורת בליל שישי בדרכם לתפילה. הם לא זיהו אותנו אבל היה נחמד לשמוע אותם קוראים אחד לשני “חכה לי” בדרכם לבית הכנסת.
גם כשסיימנו את צוק גיברלטר קיבלנו מילת פרידה חשובה בעברית 🙂

מסלול לאורך חופי גיברלטר

המסגד הגדול באירופה - King Fahad Bin Al Saud Mosques

חופים יפים, מסגד ומעגן של סירות ועוד, כולם מקיפים את קו החוף של גיברלטר שאותו אפשר למצות בנסיעה די קצרה ברכב, עצרנו במסגד המרשים שהוא הגדול באירופה, האמת שהוא לא כזה גדול, אבל הוא מאוד מרשים:)

החוף הקטלוני - Catalan Bay

לגור עם נוף לים זה אנדר סטייטמנט לתושבי החוף הקטלוני Catalan Bay..  הגענו לשעה בערך, לספוג את היופי ואת האינטראקציה של המקומיים. לפרקים הגיע סוג של משמר החופים, שוטרים על סירות משום מקום, מגיעים להשגיח על החוף, ממש “משמר המפרץ” בגירסה הבריטית-ספרדית. חוף אחד היפים שראיתי בייחוד בשעת דמדומים, אני קונה נוף כזה לשארית חיי 🙂
בין השאר הבחרנו במלון פשוט מטורף –  the caleta hotel  ,במבט לאחור היינו צריכים לקחת את המלון הזה כדי לספוג את הנוף הזה לפחות ללילה אחד – נראה לי חווייה לכל החיים, מיקום פשוט מטורף למלון..!

המרינה - Queensway Quay

למרינה הקטנה, הגענו בדיוק ברגעי השיא של חתונה גיברלטרית מקומית, בהרכב משפחתי של האמא בתפקיד מלכת אנגליה, ותפאורה בריטית טיפוסית לקוחה מסרט קיטשי 🙂

כשהמנהג הוא רק תירוץ

גיברלטר היתה תירוץ מעולה בשבילי כחובב ג’אנק פוד “להתחבר לאוכל המקומי” ולהזמין פיש אנד צ’יפס שמתנוסס בכל מסעדה בשלטים המזמינים. היה רגע מצחיק שהזמנתי בספרדית ואז פתאום נזכרתי שהמלצר דובר אנגלית בריטית זכה וחזרתי מייד לאנגלית 🙂 היה מעניין לשבת ולשמוע אנגלית ספרדית וגם לא מעט עברית ברחובות..

הכדור הוא עגול

ממעלה צוק גיברלטר ראינו גם מגרש כדורגל ומייד נזכרתי שגיברלטר לא בדיוק מצטיינת במשחק הזה ובד”כ היא בשר התותחים של אירופה כש 5:0 זו תוצאה מכובדת עבורה בד”כ, לפחות המגרש מול נוף מדהים כך שבטוח אפשר להנות 🙂
סיימנו טיול של יומיים בעצם בגיברלטר. הגענו ליום אחד וחזרנו ליום נוסף בהמשך הטיול כי פשוט התחברנו אליה ולא הספקנו אותה ביום אחד, רבים מקדישים לה רק חצי יום, אם יש לכם קצת יותר גיברלטר תציע לכם עוד נופים מרהיבים, ים וחוויות רבות.

מידע שימושי

העלייה לצוק גיברלטר

העלייה לצוק גיברלטר היא או ברכבל בדרך הרגילה והמתויירת , או בדרך העוד יותר מתויירת, במיניבוס התיירים. אולי יש דרכים נוספות שלא איתרתי.
התור לקניית הכרטיסים לרכבל לקח שעה שלמה. אפשר לקנות כרטיסים מראש אך ממה ששמתי לב זה חוסך בערך 10 דקות מתוך השעה הזו, כך שעדיין נתקעים עם כולם בסוף, באותו תור. המחירים לרכבל הם 14 פאונד כדי לעלות מעלה, 16 פאונד אם רוצים גם לרדת מטה עם הרכבל ו 29 פאונד אם מוסיפים את שמורת הטבע. התוספת של שמורת הטבע לא חובה, בייחוד אם אתם מוגבלים בזמן, אתם פשוט לא תספיקו. התוספת היא עבור כניסה למערת נטיפים פלוס עוד כמה תחנות בדרך, אך האטרקציה וכל המסלול המרכז והמפגש עם הקופים נכלל בכרטיס הרגיל כך שבאמת לא חובה למי שאין מספיק זמן להכל.
בזמן ההמתנה בתור מגיעים נציגי מכירות של המיניבוס התיירותי שבעצם הוא תחליף לרכבל, ומנסים לשכנע אנשים לנסוע איתם. לא ניסינו אז אני לא יכול לחוות דעה, אבל זו לא אופציה רעה כיוון שהמיניבוס לוקח אתכם לכל מקום וחוסך הרבה מאוד הליכה לא פשוטה, מספר שעות כולל עליות ומורדות לפיסגה וחזרה מטה. מצד שני, דרך הרגליים אפשר אולי קצת לחוש יותר ולהרגיש יותר את צוק גיברלטר. המחיר של המיניבוס כ 30 פאונד לאדם כולל כניסות לאטרקציות.

שימו לב שכדאי מאוד לשתות ולאכול לפני העלייה להר כיוון שמול הקופים אסור ומסוכן מאוד להוציא מהתיק אוכל ושתייה מחשש שהקופים יעוטו על המצרכים (ראיתי את זה בעיניי קורה לאנשים שם..) וברוב המקומות אסור לאכול ולשתות מלבד בתי הקפה הסגורים הרמטית שהם בחלק אחד של הצוק, לכן צריך להיערך למספר שעות ללא אוכל ושתיה.

להכנס לגיברלטר עם רכב או בלי?

ההגעה לגיברלטר היא לאורך כבישי החוף של דרום ספרד. מחוץ לביקורת הגבולות ישנו חניון סמוך, אפשר לחנות בחוץ או להיכנס עם הרכב. עלות החניון היתה כ 15 אירו לכל היום. לאחר שעוברים את הגבול יש כ 10 דקות הליכה למרכז העיר או אוטובוס בעלות 2 פאונד כדי להגיע עד מרכז העיר.
חשוב מאוד לדעת – אין אובר בגיברלטר! ולכן אם סיימתם את הצוק עייפים אחרי 4 שעות ובניתם על להזמין אובר, אי אפשר וגם מונית קשה מאוד למצוא, יתרון לכניסה עם רכב.
בביקור השני שלנו, כבר נכנסו עם הרכב והחוויה היתה שונה. הגענו אחה”צ ולכן החנייה במרכז העיר כבר היתה חינם בחניון (מול המרינה), היה פחות עמוס (רוב התיירים כבר יוצאים חזרה לספרד בשלב זה) ולכן גם הנסיעות היו נעימות וקלות בתוך גיברלטר. חשוב לדעת שכאשר נוסעים לאורך החופים חלק מהנסיעה היא פרטית ולכן נוסעים בעצם בתוך מרכז העיר ולא ממש על החוף.